Health tips (Ramadhan Special) 1433 H #4

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh




Tips 4 : Follow the Prophet's Golden Rule of One Third - One third For Foods, One third for Gas and One third for liquid. 

Maksutnya, hadkan makan ketika berbuka..Nabi SAW bersabda: "Tidak ada bekas yang dipenuhi oleh manusia lebih teruk dari perutnya. Cukuplah manusia itu memakan beberapa suapan yang menegakkan tulang tulang sulbinya. Jika dia tetap nak jugak makan banyak maka satu pertiga perutnya untuk makanan, satu pertiga minuman dan satu pertiga lagi dikosongkan."(Hadis Riwayat Tirmizi dan Abu Daud)
 



apa kata saya ? : yang ni sangat penting untuk kita praktikkan bagi mengelakkan makan secara berlebih-lebihan. malah, ini juga secara x langsung dapat memberi kesihatan yang baik kepada kita semua. selain daripada itu, jika anda semua perasan, anda boleh bezakan apa akan terjadi apabila anda makan terlalu banyak ketika berbuka compare to apabila anda makan sedikit dan secukupnya shj. apabila teraweh? anda akan mengantuk jika makan banyak. sengguk2 la time solat tu. tapi kalo anda makan sikit je, insyaallah teraweh anda akan lebih khusyuk. (saya da try, anda pon apa lagi? jom la cuba buat experiment ni. =) 





1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...