Imam

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh

teettt tetttt tetttt. msg dihantar kepada si ibu oleh seorang anak. 

si anak : ibu, apa yang kita nak buat kalau ada jejaka cakap dye ada perasaan kat kita ye?
---------------------------------------------------------------------------------------------------
anak menunggu ibu kesayangannya membalas msg yang telah dihantar dengan penuh debaran. apa yang akan si ibu jawab. adakah si ibu akan menyuruhnya berfikir elok-elok. adakah ibunya akan menyuruh si anak berhenti berhubung dengan si lelaki. atau ibu merampas telefon bimbit si anak bagi menyekat perhubungan mereka? ni paling kezam kan..eh kejam.. zaman ni mana ada lagi mak bapak buat anak mcm ni kot. tp msg ini mgkin hanya persoalan yang mgkin timbul dalam minda si anak itu tiba-tiba. atau mgkin berlaku padanya. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

tett tett.. si ibu reply msg. si anak cepat2 buka msg utk tahu apa respond si ibu untuk pertanyaan nya td. 

si ibu : salam. kita tengok dulu orang tu mcm mn, layak ke jadi Imam kita. Istikharah dulu dan jauhi perkara maksiat. Fikir dan jangan terus jawab. 

si anak faham apa maksud ibunya. layak ke jadi IMAM kita? kita? juga perlu ada package-package yang seorang IMAM itu inginkan. package yang seperti Aisyah R.A isteri kesayangan Rasulullah S.A.W. Fatimah Az-Zahra. 

istikharah. minta petunjuk dari Allah. act bukan soal jodoh je kita boleh istikharah macam-macam. saya pernah dengar ada orang istikharah utk daily life dye. contoh, nk pilih baju apa nk pakai pergi kuliah. see. banyak application kan kan. so, apa lagi? jom la slalu amalkan solat istikharah. 

-saya x pandai nk bermadah pujangga mencipta cerita cuma ini sekadar perkongsian randomly yg dihadapi oleh orang sekeliling saya. siapa saje kemungkinannya-

untuk wanita di luar sana, si isteri, bakal-bakal isteri, anak-anak dara, - perempuan apabila sembanhyang lima waktu, puasa di bulan ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah ia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...