mereka pilih anak mana untuk diberi makan

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh

ak : nak makan ape ye hari ni. xde pape nk masak. (tapi sambil tangan sapu tuna pada roti) (breakfast)

sahabat : ain, kak na ckp jangan pk nk makan ape. ibu-ibu kat somalia tu. they have to choose which one of their children to feed and other's die. 

terus ak realise. Allahu Akbar. betapa senang nye mudah nye kehidupan ak kat sni berbanding mereka di sana. kita kat sini, bila x de duit pk kan duit. mintak ngan parent contohnya. tp mereka? agak2 nya kat syria nu mereka xde pon fikirkan nk makan ape. nk guna duit. mereka hanya fikir mengenai jihad jihad jihad dan jihad. dan ape yg kita dpt tngok kat laman sosial skrg ni, anak-anak dibunuh diseksa dengan kejam. Allah. Mereka syahid, Allah. sudah pasti tempat mereka kelak adalah Syurga. Kita? Fikirlah. 


Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud; “Barang siapa yang tidur dan tidak mengambil tahu ataupun mengambil berat tentang urusan orang-orang Islam, maka dia bukanlah golongan mereka (golongan orang-orang Islam)”.


 betapa susah nye dyorg kat somalia. Ya Allah, berikan mereka cahaya yang pasti bersinar. jika bukan di dunia ini, maka letakkan lah mereka dalam darjat yang tinggi di akhirat kelak. 


kredit : pict  

4 comments:

  1. ya Allah,
    bersyukur sangat di lahirkan di bumi Malaysia ni. di bumi yang amat sejahtera ni. lepas ni xnak merungut bab makan. sebab ada lagi susah nak dapatkan sesuap nasi. @_@

    ReplyDelete
  2. betul tu syieda ~~ insyaallah kita sama2 ambik iktibar yer.~
    ~~ salam ukhuwah awak~~~

    ReplyDelete
  3. betul. setuju. kita ni sll sgt riak. kadang2 pisang yg ada lebam sikit pun dah takmau makan

    ReplyDelete
  4. Setuju2...bersykur dilahirkan di bumi Malaysia.Hidup aman damai..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...