isi telur itu putih dan kuning

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh

minggu lepas semasa sama-sama follow up sekolah dan ipt utk program, ak smpat bergurau dengan adik-adik bertanya soalan. 

"antara putih dan kuning telur, yang manakah kamu suka?".

act soalannya adalah "antara putih dan kuning telur, yang manakah lagi penting?"

mereka menjawab dan ak hanya tersenyum tanpa memberitahu rasional apa ak bertanyakan soalan tersebut. 

ok semua. ak menggunakan perumpaan itu supaya kita dapat lihat perbezaan antara kuning dan putih telur. 

telur kuning = kita refer kepada matlamat. matlamat hidup. sebagai seorang muslim. bukan hanya pada nama, tapi muslim solid yang berjaya menjalankan arahan Allah. knp? Allah cipta manusia atas dua sebab. 1) untuk beriman kepada Nya. 2) sebagai khalifah di atas muka bumi ini. jadi. matlamat kita adalah untuk melaksanakan dua perkara tersebut. 

telur kuning kat tengah-tengah kan. jadi kita ada alat untuk merealisasikan matlamat tersebut. 

so, kita refer plak kepada telur putih sebagai alat. Alat yang digunakan untuk mencapai matlamat. jadi apakah alat yang kita tengah gunakan sekarang? belajar. bekerja. mencari harta. berkawan bersahabat. berkahwin. semuanya adalah alat yang kita gunakan untuk mencapai matlamat hidup iaitu sebagai Khalifah di muka bumi ni. (harap-harap semua faham dengan makna khalifah tu) kalo x paham dan perlukan explanation boleh pm saya. 


jadi, kita hanya gunakan perkara-perkara yang saya sebut di atas td hanya sebagai alat untuk mencapai matlamat penciptaan kita sbg makhluk Allah itu. oleh yang demikian, haruslah kita ingat supaya, janganlah kita melebih-lebih kan matlamat sehingga mengendahkan matlamat tersebut. contohnye, terlalu pentingkan pelajaran sehingga belajar tanpa ingt solat, tanggungjawab sebagai khalifah dan sbgnya. bekerja sehabis mungkin, tapi bila bab ibadat langsung tidak titikberatkan. 

segala yg baik adalah drpd Allah, saya hanya mampu utk sampaikan. jika ada terkurang dr segi bahasa, maka mohon ampun dan maaf dr diri ini. harap anda semua faham, n jika x paham, boleh bertanya kembali. insyaallah akan make u ols faham. 


P/S : ilmu dr ISK ~ 


khas jgk buat hafiza hafinas dan aina mardhiah serta sahabat2 yg lain~ 

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...