ukhuwah itu ada dimana-mana

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh


first of all, pujian dan syukur ke atas rahmat yang telah Allah kurniakan pada kita semua sehinggakan kita masih berjaya dan mampu menghirup udara segar pagi nan indah ini. 

dan aku pula sudah terpacak di pekan taiping bagi menyambung sisa-sisa perjalanan hidup yang masih tidak sudah. tanggungjawab yang menyebabkan bahu ak makin menyenget. 

dan ak juga sempat pulang ke kampung halaman memandangkan cuti Nuzul Quran 17 Ramadhan jatuh pada hari isnin yang memanjangkan lagi weekends ak. entry kali ni ak nk cerita mengenai ape yg ak jumpa dalam perjalanan tersebut. 

apabila bas da masuk negeri kelantan terchenta, ak dengan automatiknye membuka mata seluas-luas pemandangan dan buat sepenuh pemerhatian pada negeri tempat tinggalku ini. 

Dipendekkan cerita, bas tiba di satu traffic light area pasir pekan. ak sekali lagi melilau kan mata ak dan ak terpandang sebuah kerete proton saga putih. u know, kedudukan kita dalam bas dan kereta di luar bas, membuatkan kita lebih tinggi dan mampu melihat orang di dalam kereta lain kan? 

ye. itu kisahnya. dalam kereta tersebut ak lihat drivernye seorang perempuan berpurdah, berniqab dan berjubah hitam. ak kemudiaannya terasa sangat indah, tenang melihat ukhti tersebut. ak sengaja melemparkan senyumanku kepadanya. mungkin dye membalas senyumanku di sebalik niqab nye itu. dan kemudian, ak lihat..

seorang lagi ukhti di sebelahnya melambai tangan kepadaku. ak tergamam. Allah. ak hanya senyum kepadanya. dan dye melambai ke arahku. mungkin anda rasa itu hanyalah benda kecil. 

tapi at that time, hati ak bergetar, mengatakan "ye, kita sama-sama di jalan Allah, kita akan menegakkan agama islam. Kita juga kenal hati ke hati even kita x pernah berjumpa". terasa ingin mengalir air mata ku ketika itu. 

Ukhuwah umat islam dengan umat islam yang lain tidak bermakna pada yang saling mengenali sahaja. ia universal. mcm air. universal solvent. bisa melarutkan hampir kesemua benda. kita kenal semua kerana kita sama-sama umat nabi Muhammad yang singgah sebentar di dunia ini mencari bekalan untuk ke hari akhirat. 

tu lah al-kisahnya yang ak nak share ari ni. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...