bajet perkahwinan vs loan.

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh


aku aku aku saje nak menambah lepas aku blogwalking blog rakan aku.. korang boleh la klik link ni. 

Farhana Siput, bajet perkahwinan 

aku bukan ape, just nak tambah sikit la...realiti kehidupan orang zaman sekarang ni dengan perkahwinan. Kahwin semua orang nak kot. sape x nak angkat tangan.. Ha, kao ada masalah pe x nak kawen? Fobia? Hahahahaha. Ok ok. relax. 

baru-baru ni kebetulan aku ada bercakap dengan sorang kakak ni. actually lab assistant kat lab aku. aku memang smbil2 wat experiment ada je benda nak cakap. kadang2 mati kutu x tau nak cakap apa pon ada jugak. tapi kali ni aku mati kutu nak ngadap mikrotome. so, aku pon p la masuk preparation room kat lab tu.. bilik yang menempatkan lab assistant tu...sembang punya sembang buka la cite pasal kawen ni. #Tadi aku tulis skema KAHWIN, skrg aku tulis KAWEN. =)

1st kakak ni cakap, perempuan sekarang suka letak harga mahal. bukan mas kawen tapi hantaran. duit belanja kenduri tu. dye dulu bapak dye tanya suami dye (dulu bakal suami la) berapa dye mampu. Si suami menjawab RM4000. so, dengan RM4000 tu kakak ni buat budget dan buat majlis include everything and it total up enough. 



hidangan di  majlis. sekadar hiasan. 

but, her brother yang baru kawen dalam setahun yang lalu la lebih kurang. buat Loan kat bank RM20000 utk his wedding. mak kao. nak kawen pon buat loan. kemudian, loan tu bape tahun nak bayar balik. mcm mn kalau nak beli rumah lagi, bayar kereta lagi, pastu dapat anak, makan pakai anak lagi... Hooo.. bayar loan + all the things, bukan ke tu lagi memberatkan beban. so, y not korang kawen x payah la nak buat loan bagai dgn majlis yang membazir. selagi boleh berjimat cermat, jimat la. 

mmg la kita nak buat majlis pnya la grand2 nak photoshoot bagai2 semua mesti ada tu mesti ada ni. nak tiru majlis anak raja, anak dato', anak tekak, #Eh. tapi kita kena la ukur baju di badan sendiri.ukur baju dibadan bakal suami jugak. 

 kalau mcm aku skrg ni. contoh la aku nak kawen, dgn keadaan aku x abeh blaja lagi. mana nak cri duit? duit mak pak? malu la wey, ko study pon mak pak tanggung, laen la kalo laki kao tu engineer dah kerja 3 4 tahun da ada duit berkepuk dalam bank nk tanggung majlis kawen kao tu.. 

Hmm..tu dia la aku nak smpaikan. nak kawen, kawen la..tapi aku rasa x payah la smpai nak buat loan utk majlis kawen yang sehari dua tu, then bayar loan dulu sehingga 10 tahun lama nya. 

"Biar la sederhana, asalkan perkahwinan tu berkat". Amiiinnnn

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...